Tuesday, August 5, 2008

Tingkatkan Momentum Dalam GERAKAN

Tingkatkan Momentum Dalam GERAKAN….

Salam perjuangan, sahabat-sahabat yang dikasihi kita sering mendengar pimpinan dan ahli gerakan menyebut perihal momentum dalam kebanyakan ucapan pembakar semangat untuk mengerakan ahli gerakan. Bermacam-macam istilah yang kita dengar “gandakan momentum”, ”gabungkan momentum”, “wujudkan momentum perubahan” dan banyak lagi istilah-istilah yang mengunakan term momentum ini. Namun, adakah kita betul-betul memahami apa yang dimaksudkan momentum itu. Adakah kita sekadar mengunakannya untuk mencantikkan bunga-bunga bahasa yang keluar dari mulut semata-mata. Ataupun sekadar retorika kata-kata sahaja. Fikirkan sekejap sebelum teruskan pembacaan…..

Sahabat-sahabat , InsyaAllah ana akan menterjemahkan maksud momentum daripada aspek fizik. Kalau dari aspek lain ana tak tau sebab ana pelajar FIZIK. Baiklah kita teruskan perbicaraan mengenai momentum. Apakah yang dimaksudkan dengan momentum? Momentum adalah hasil darab jumlah jisim dengan halaju, atau istilah orang putihnya “momentum is defined as the product of the total mass and the velocity”, Jadi inilah maksud momentum dari segi bahasa fizik. Manakala maksud dalam bentuk rumus pula adalah “ P=Mv ” dalam dunia fizik maksud dari segi bahasa tidak berapa penting yang paling penting adalah maksud dari segi rumus kerana rumuslah yang akan menterjemahkan fungsi dan kepentinggan sesuatu teori.

“P=Mv”, Apakah yang tersirat dalam rumus ini sebenarnya? Cuba kita perhatikan rumus tersebut, ia menunjukkan bahawa momentum (P) berkadar terus dengan Mass(M) dan velocity(v) dan ini bermaksud apabila nilai mass (M) bertambah nilai momentum juga turut bertambah begitu juga dengan velocity (v), bila halaju bertambah nilai momentum juga bertambah dan untuk mendapatkan nilai momentum yang maksimum kita kena pastikan nilai Mass (M) dan Halaju (v) sama-sama meningkat. Jika salah satu daripada dua element ini (mass dan velocity) tidak seiring (satu naik dan satu lagi turun) ia akan menyebabkan momentum tidak berubah dan kalau berubah pun dengan nilai yang kecil. Manakala perkara yang tidak boleh dibiarkan terjadi adalah kedua-dua element ini mengalami penyusutan nilai kerana ia akan menyebabkan nilai meomentum jatuh.

Jadi perjelasan di atas adalah dalam skop pengunaan fizik ataupun kejuruteraan dan bagaimana pula dari skop gerakan. Sebenarnya konsepnya lebih kurang sama Cuma yang bezanya hanya pada Mass dan velocity sahaja. Kalau dalam fizik mass merujuk kepada jumlah jisim(kg) tetapi dalam gerakan mass merujuk kepada kuantiti ahli. Manakala velocity dalam fizik merujuk kepada halaju objek atau mass tetapi untuk gerakan velocity merujuk kepada kepantasan ahli gerakan bertindak sama ada dalam gerak kerja, bacaan isu, memahami waqi’ dan sebagainya. Konsepnya sama, kalaulah ahli gerakan ramai sekalipun tetapi tidak pantas dalam tindakan, memahami isu, membaca masalah dan macam-macam lagi yang memerlukan kepantasan maka kadar momentum sebuah gerakan itu tidak akan banyak berubah. Begitu jugalah situasinya jika ahli gerakan pantas bertindak tetapi kekurang tenaga pengerak untuk melakukan bebenan yang banyak menanti. Jadi, untuk kita meletakkan momentum gerakan ditahap maksimum kita kena pastikan kuantiti ahli sentiasa bertambah (tingkatkan pengkaderan) dan kepantasan ahli berada ditahap yang baik (keberkesan tarbiyyah untuk semua aspek rohani,jasmani dan pemikiran) kalau dua element ini kita berjaya tingkatkan, InsyaAllah momentum perubahan yang kita idamkan akan tercapai.. Tetapi awas!!!! Jangan sesekali biarkan kedua-dua element ini merudum serentak… Akhir kalam selamat meningkatkan momentum gerakan demi islam yang tercinta…..takber x3

No comments: