Tuesday, August 5, 2008

Lahirkan Saintis Muslim.....

Dewasa ini ilmu sains merupakan tunjang kepada kemajuan sesebuah tamadun.ketinggalan dalam sains bermakna kemunduran kpd sesebuah negara. Melihat kepada negara-negara maju, kehebatan sains dan teknologi meraka membolehkan meraka menjajah negara lain bukan sekadar menjajah secara fizikal tetapi yang paling bahaya penjajahan pemikiran ataupun ideologi.
Kejayaan saintis barat yang paling besar terhadap islam ialah merosakkan aqidah umat islam. Dalam dunia sains teori-teori yang terhasil kebanyakan tidak mempunyai nilai ketuhanan bahkan ada sesetengah teori yang bersifat menafikan kewujudan tuhan, sebagai contoh prinsip keabadian tenaga menyatakan bahawa tenaga tidak boleh dicipta atau dimusnahkan. Prinsip ini secara jelas menafikan kekuasaan Allah yang maha berkuasa terhadap sesuatu sama ada ingin memelihara mahupun memusnahkan sesuatu. sebenarnya banyak lagi teori-teori dalam sains yang boleh memesongkan aqidah umat islam daripada landasan yang sebenar.
Situasi ini seharusnya menjadi pendesak kepada umat islam untuk tampil menyaingi meraka dalam menerajui sains dan teknologi ini demi menjaga ketamadunan dan nilai pemikiran ummah. Hari ini sepatutnya kita sudah bersedia untuk melahirkan pakar-pakar terutamanya dari kalangan gerakan islam untuk mencabar dan membetulkan teori yang sedia ada. Kalaulah bukan ahli gerakan islam yang tampil untuk membela islam, maka siapa lagi yang kita harapkan. Adakah kita nak mengharapkan umat islam yang tidak menpunyai sensitivi islam untuk tampil sebagai pembela.
Jesteru, gerakan hari ini kena berfikiran jauh dan luas untuk melihat semua ancaman yang menyerang umat islam dan yang paling penting tindakan untuk menyekat ancaman tersebut. Pakar-pakar yang dilahirkan mestilah menyeluruh mencangkumi semua aspek sama ada agama,sains. ekonomi,pengurus an,komputer dan banyak lagi bidang-bidang yang perlu kepada tenaga pakar muslim.Gerakan islam juga perlu lebih peka untuk membaca langkah lawan agar semua bentuk serangan dapat dikesan dan dipatahkan diperingkat awal lagi.

No comments: