Thursday, August 28, 2008

SAYA ANAK MERDEKA.....

Tinggal lebik kurang tiga hari lagi kita akan menyambut hari kemerdekaan Negara yang ke-51. Tarikh keramat ini amat dinanti oleh setiap lapisan masyarakat untuk meraikannya sebagai tanda kebebasan Negara daripada kuasa penjajah dan meletakan Negara ini dalam kelompok Negara berdaulat.

Sudah lebih dari 50 tahun kita merdeka, banyak sudah kejayaan yang telah dicapai oleh Negara dan segenap lapisan masyarakatnya sehingga meletakan Negara kita dan warganya sebaris dengan Negara membangun lain, walaupun dari segi umurnya kita jauh lebih muda. Hal ini bukan sahaja menjadi kebangaan kepada kita warga Malaysia bahkan menjadi buah mulut dan ikutan Negara dan bangsa lain.

Kejayaan yang cemerlang ini terjelma hasil daripada pembentukan modal insane yang baik pada masa silam. Kita seharusnya berterima kasih kepada pemimpin Negara yang telah lalu kerana berjaya membentuk jati diri pelapis yang mengikut acuan sendiri dan mempunyai nilai yang tersendiri. Betul kata pepatah “kalau baik acuannya, maka baiklah hasilnya”. Sekarang ini hasil dari acuan lama sedang berkelip indah di penghujung zaman dan menuggu masa suram dan seterusnya padam dari sinarnya. “Patah tumbuh hilang berganti” itulah yang pasti. Zaman generasi terdahulu dah berlalu dan akan diganti dengan generasi yang baru untuk mengemudi bahtera Negara yang kita cintai ini.

Acuan lama kita gunakan nilai moral sebagai bahan untuk menjadi pengukuh kepada hasil yang dikeluarkan. Namun hari ini tidak begitu, acuan hari ini dibina dengan asas kebebasan dan hiburan dalam semua aspek kehidupan masyarakat pada hari ini. Hasilnya sebenarnya sudah mula tertonjol, gambaran masa depan Negara seakan-akan sedah terpancar di layer memori meraka yang peka dan cintakan Negara. Secara jelas dan tidak mampu lagi dinafikan bahawa acuan hari ini agak lemah dan hasil agak rapuh dan menanti belah.

Kalau dulu penjajah dihalau keluar dari bumi tercinta, tetapi hari ini penjajah dijemput masuk kembali. Meraka tidak masuk untuk menawan setiap inci tanah kita, tetapi mereka dijemput menawan setiap sudut pemikiran dan jati diri individu pasca merdeka ini. Minda meraka disogokan dengan hiburan yang melampau sehinggakan hilang kecergasan mereka dalam menghasilkan pemikiran yang mempunyai nilai inteletualan yang tinggi. Begitu juga dengan jati diri, meraka sudah mula berubah dari jati diri islam dan ketimuran kepada jati diri barat yang sudah jelas menjahanamkan institusi masyarakat yang berpegang kepadanya.

Hari ini, kita menyambut kemerdekaan untuk menunjukan kejayaan pejuang dahulu menghalau penjajah dan dalam masa yang sama kita turut meraikan kejayaan penjajah dalam menguasai pemikiran dan budaya kita.

Jesteru kita perlu meneliti kembali sejarah dan ambil pengajaran dan tauladan untuk kita membina dan membaiki acuan yang rapuh ini agar melahirkan bakal pelapis masa depan Negara yang berkualiti dan mampu memacu Negara untuk merealisasikan wawasan 2020 yang diimpikan oleh setiap lapisan masyarakat yang berjiwa merdeka…